Storytelling

Storytelling

Binnen de wereld van content marketing is storytelling toch wel een heel belangrijk instrument geworden. Want in feite is dit niets anders dan het vertellen van verhalen die naadloos aansluiten bij wat de doelgroep wil. Bij storytelling gaat het om vijf bouwstenen. Pas je die goed toe dan ben je verzekerd van een uitstekend contact met de klant en is die klant eerder geneigd om een product om dienst bij jou af te nemen. Er is dan namelijk emotionele connectie.

Het goede verhaal aan de juiste mensen vertellen

Storytelling is het goede verhaal aan de juiste mensen vertellen. Daarbij maak je zoals gezegd gebruik van een aantal bouwstenen. Dit zijn de bouwstenen hoofdpersoon, ambitie, conflict, oplossing en resultaat. De hoofdpersoon is uiteraard de klant. Die stel je dus steeds centraal binnen je content. 

Het draait niet om de schrijver maar om de klant

Het gaat bij storytelling niet om de schrijver, maar om de klant, en die klant wil altijd iets. Heeft dus ambitie. Ambitie kan van alles zijn; van het vinden van een passend verjaardagscadeau voor je vrouw tot het bezoeken van een live concert van de Toppers. Iedereen heeft ambitie, droomt, stelt doelen en heeft wensen. En dat is dus niet het product dat jij aanbiedt, dat is slechts onderdeel van de route naar dé oplossing.

 

Iets moet eigenlijk nooit geheel vlekkeloos verlopen

Conflict is belangrijk, want iets dat vlekkeloos verloopt is saai en allesbehalve spannend. Onderweg naar de oplossing zit de klant altijd iets tegen. Iets dat je stopt. Storytelling herkent dit conflict uiteraard en benoemt dat ook. Op deze manier laat jij zien dat jij de klant helemaal begrijpt. Wat dan volgt is de oplossing. Want zorgde het conflict voor wanhoop, plotseling ziet alles er weer zonnig uit. Storytelling begrijpt namelijk niet alleen het probleem dat de klant heeft, maar reikt daarnaast de oplossing aan. Het is aan de klant de handreiking aan te nemen.

 

Jij laat zien dat jij de klant begrijpt

Door storytelling laat je zien dat jij de klant begrijpt. Daarmee is de basis voor een goede en langdurige relatie gelegd. Ze hebben nu emotionele connectie bij het product dat jij aanbiedt en dat zorgt ervoor dat ze eerder dat product aan zullen schaffen. En daarmee is storytelling dus een perfecte manier om aan content marketing te doen. Het verhaal heeft verder geen hoger doel, belangrijker is de wijze waarop jij het verhaal vertelt.

 

Bezoek onze website voor meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *